Polacy czytają więcej. Wzrasta zainteresowanie e-bookami i audiobookami

Przegląd

Wobec zamkniętych sklepów i miejsc związanych z kulturą klienci coraz chętniej szukają książek w internecie i decydują się na zakupy online. W okresie pandemii liczba nowych klientów kupujących książki na Empik.com podwoiła się. Ponad 20% wszystkich kupujących wybierało książki cyfrowe – e-booki i audiobooki – podczas gdy wcześniej tą kategorią była zainteresowana co siódma osoba. Szczególny wzrost widoczny jest w przypadku książek dla dzieci (+300%) i w grupie czytelników w wieku 15-18 lat (+200%), dotychczas uznawanej za najbardziej odpływającą do „cyfrowej cywilizacji”.

Książka stanowi obecnie jeden z głównych sposobów spędzania czasu wolnego – aktualna sytuacja sprzyja nadrabianiu czytelniczych zaległości. Szczególny wzrost zainteresowania notują tytuły dla dzieci, literatura piękna, kryminał/sensacja, literatura obyczajowa i publikacje o tematyce epidemii. Optymizmem napawa wyraźny zwrot ku książkom wśród młodzieży. Jak obecnie kształtują się wybory czytelnicze Polaków? Czy wciąż chętnie sięgamy po książkę drukowaną? Jak zmienił się stosunek do e-booków i audiobooków? Empik podsumowuje ostatnie dwa tygodnie marca w segmencie książek.

Co czytamy „w czasach zarazy”?

Zmiana w sposobie spędzania czasu w domu jest już wyraźnie widoczna i zapewne będzie utrzymywać się nie tylko w kolejnych tygodniach, ale i miesiącach. W tym szczególnym okresie Polacy chętnie sięgają po książki, które zapewniają rozrywkę, a także pomagają tłumaczyć trudną rzeczywistość.

Na pewno nadrabiamy zaległości czytelnicze – w tym przypadku korzystamy głównie z wydanych już pozycji, ponieważ niemal 40% premier zaplanowanych na marzec zostało przesuniętych. Odbiorcy chętnie sięgają po tegoroczne i zeszłoroczne bestsellery oraz twórczość popularnych autorów, w tym Remigiusza Mroza, Blanki Lipińskiej czy Alexa Michaelidesa („Pacjentka”). Widzimy także wzrost zainteresowania książkami o tematyce epidemii – w topach sprzedaży pojawiają się m.in. „Dżuma” Alberta Camusa, która obecnie jest wybierana 10 razy chętniej niż rok wcześniej. Do Top 100 Empik.com wskoczył także tytuł „Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości” Jennifer Wright. W książkach szukamy też tłumaczenia obecnej rzeczywistości, oparcia, lepszego zrozumienia i sposobu na odnalezienie się w trudnej dla każdego z nas sytuacji. W tym kontekście kilkukrotnie sprzedaż zwiększyły książki Harariego czy pozycje takie jak: „Jak uspokoić swoje myśli” Sarah Knight czy „Factfulness” Hansa Roslinga – ta ostatnia notująca 10-krotnie większe zainteresowanie. Co ciekawe, nie sięgamy już tak chętnie po książki kucharskie – mówi Ewa Szmidt-Belcarz, Prezes Empiku.

Zarówno starsi, jak i młodsi czytelnicy reprezentują zbliżone preferencje czytelnicze. Pierwsza grupa chętniej sięga po biografie i literaturę faktu, a wśród młodszych znaleźć można więcej poradników z obszaru samorozwoju i literatury obyczajowej. Hitem jest książka „Unf*ck yourself. Napraw się!” Gary’ego Bishopa.

Nowe sposoby “konsumpcji” książek

Na przykładzie aplikacji Empik Go obserwujemy, jak znacząco obecna sytuacja wpływa na wzrost zainteresowania książką cyfrową. Już ponad 20% wszystkich klientów Empiku korzysta z audiobooków, e-booków, seriali audio czy podcastów. Książki elektroniczne stanowią w większym stopniu rozrywkę dla dorosłych i młodzieży, w szczególności osób w wieku 18-24 lat. Do najczęściej wybieranych kategorii należą literatura obyczajowa, literatura faktu, reportaż i kryminał. Coraz chętniej sięgamy także po literaturę medyczną oraz książki do nauki języków obcych.

Audiobooki częściej wybierane są z myślą o dzieciach. Ponad 16% słuchających odtwarza książki dla najmłodszych – w ostatnich dwóch tygodniach marca ta grupa abonentów przesłuchała już ponad 20% wszystkich tytułów dla dzieci w aplikacji Empik Go. Pracujący rodzice coraz chętniej puszczają dzieciom pobudzające wyobraźnię bajki audio. Wobec zamkniętych szkół i zbliżających się egzaminów okresowych, wyraźny wzrost zainteresowania notują także lektury szkolne, które stanowią kolejne 5% wszystkich przesłuchanych pozycji. Poza tym chętnie słuchamy kryminałów i literatury obyczajowej.

Wpływ na zwiększone zainteresowanie książkami cyfrowymi ma oferta darmowego dostępu do Empik Premium na 60 dni. W ciągu kilkunastu dni już ponad 400 tysięcy osób zasubskrybowało tę usługę, w której można między innymi korzystać z 13 tysięcy audiobooków i ebooków w aplikacji Empik Go. Wirtualna biblioteka tytułów stale poszerzana jest o kolejne książki, słuchowiska i produkcje oryginalne, takie jak mający premierę w tym tygodniu serial audio w gwiazdorskiej obsadzie “F***ing Bornholm”.

Spodziewamy się, że wkrótce cyfrowa forma konsumpcji książek będzie w dużym stopniu wspierać całą branżę.Ewa Szmidt-Belcarz, Prezes Empiku

Empik_ksiazka zyskuje jako forma spedzania wolnego czasu.jpg

200 tysięcy widzów cyklu #premieraonline

Ograniczenia związane z pandemią znacząco wpłynęły na tegoroczny kalendarz kulturalny i działalność artystów. Konieczność odwołania większości wydarzeń, spotkań autorskich, festiwali literackich czy targów książki spowodowała, że na horyzoncie pojawiło się wiele inicjatyw umożliwiających kontakt z ulubionymi pisarzami w przestrzeni wirtualnej. Na rozmowach wokół książkowych premier skupiona jest m.in. akcja Empiku #premieraonline, czyli cykl internetowych spotkań na żywo na profilu Empiku na facebooku z twórcami najważniejszych książek i płyt mających swoje premiery w okresie zamknięcia salonów. Widzowie mają możliwość zadawania pytań autorom a każde spotkanie jest tłumaczone na język migowy. Dodatkowo w wersji audio (jako podcast) są one włączane do odsłuchania w aplikacji Empik Go.

Już ponad 200 tys. unikalnych odbiorców wzięło udział w pięciu pierwszych wydarzeniach z tego cyklu, a trzy z nich (z Janiną Bąk, Anną Ficner-Ogonowską i Katarzyną Olubińską) odnotowały frekwencję przekraczającą 50 tys. unikalnych użytkowników, którzy wyświetlili spotkanie lub jego część w sumie nawet ponad 60 tys. razy.

Dziś odbędzie się spotkanie online z Arturem Rojkiem, a 7 kwietnia z Sylwią Chutnik. Empik zapowiada również, że w kwietniu w ramach #premieraonline będzie transmitować rozmowy z pisarzami zagranicznymi. Wśród propozycji Empiku nie brakuje także aktywności dla dzieci. Zamiast corocznego święta literatury dla najmłodszych, czyli Targów Książki Dziecięcej Przecinek i Kropka, zorganizowano cykl wyjątkowych warsztatów edukacyjnych online #WDomuJestFajnieIKropka, które pokazują, że nauka jest fascynująca.

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: EMPiK