Znamy nominowanych do Nagrody Conrada

Przegląd

Olga Hund, Katarzyna Pochmara-Balcer, Joanna Szyndler, Katarzyna Wiśniewska i Łukasz Zawada – to literaccy debiutanci 2018 roku, którzy znaleźli się wśród nominowanych do tegorocznej Nagrody Conrada. Gala wręczenia statuetki odbędzie się 27 października podczas Festiwalu Conrada.

Przyznawana od 2015 roku Nagroda Conrada wyróżnia się wśród polskich laurów literackich tym, że skierowana jest wyłącznie do debiutantów.

Nominowanymi do tegorocznej Nagrody Conrada są:

  • Olga Hund za Psy ras drobnych, Korporacja Ha!art, Kraków 2018
  • Katarzyna Pochmara-Balcer za Lekcje kwitnienia, Wydawnictwo Nisza, Warszawa 2018
  • Joanna Szyndler za Kuba-Miami. Ucieczki i powroty, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2018
  • Katarzyna Wiśniewska za Tłuczki, Wydawnictwo Nisza, Warszawa 2018
  • Łukasz Zawada za Fragmenty dziennika SI, Wydawnictwo Nisza, Warszawa 2018

Kapituła nagrody w składzie: prof. Michał Paweł Markowski (przewodniczący), Urszula Chwalba, prof.  Inga Iwasiów, dr Grzegorz Jankowicz, prof. Krzysztof Koehler, dr Zofia Król, Michał Nogaś oraz dr Joanna Szulborska-Łukaszewicz (sekretarz), wspólnie z czytelnikami wybiorą laureata lub laureatkę tegorocznej Nagrody Conrada. Internauci mogą oddawać swoje głosy na wybranego autora bądź autorkę na stronie internetowej Festiwalu Conrada do 26 października.

GŁOSUJ TUTAJ

Zwycięzca statuetki, którego poznamy na uroczystej gali w Centrum Kongresowym ICE Kraków 27 października podczas Festiwalu Conrada, otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 30 tys. złotych oraz miesięczny pobyt rezydencjalny w Krakowie. Każda z nominowanych książek otrzyma zastrzyk wsparcia promocyjnego na łamach „Tygodnika Powszechnego”. Cztery pierwsze Nagrody Conrada otrzymały laureatki: Liliana Hermetz za Alicyjkę (2014), Żanna Słoniowska za Dom z witrażem (2015), Anna Cieplak za Ma być czysto (2016) i Weronika Gogola za książkę Po trochu (2017).

Nagroda Conrada jest częścią miejskiego programu wsparcia debiutów Krakowa Miasta Literatury UNESCO i stanowi wspólne przedsięwzięcie organizatorów Festiwalu Conrada: Miasta Krakowa, Krakowskiego Biura Festiwalowego i Fundacji Tygodnika Powszechnego oraz Instytutu Książki.

 

O nominacjach:

Olga Hund, Psy ras drobnych, Korporacja Ha!art, Kraków 2018

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii, utrata zainteresowań, gorsze skupienie i koncentracja uwagi, unikanie ludzi, płaczliwość z myślami i tendencjami samobójczymi. Pierwszej nocy w szpitalu płacze tak głośno i mruczy tak żałośnie, że pozostałe pacjentki w akcie zbiorowej zemsty okradają ją z gazety i mydła.

Miejsce wydarzeń: szpital w Kobierzynie, antyarka załadowana kobietami przeznaczonymi do wyginięcia, odrzuconymi egzemplarzami cechującymi się fatalną kombinacją genów.

Olga Hund – urodzona w Małopolsce. W dzieciństwie jeździła na wakacje do Rabki i Krynicy Zdroju. Skończyła studia, ale nie pamięta co i kiedy, za to na pamięć zna całą Granicę Nałkowskiej i książkę o ziołach doniczkowych. W sercu ma czarne niebo, w domu – psa.

 

Katarzyna Pochmara-Balcer, Lekcje kwitnienia, Wydawnictwo Nisza, Kraków 2018

Książka Katarzyny Pochmary-Balcer stopniowo odsłania wzajemne relacje członków sekty i ich motywacje, takie jak poszukiwanie remedium na doznanie straty, chęć zaistnienia w grupie czy potrzeba zburzenia zastanego porządku lub zerwania wcześniejszych więzi. To wielogłos grupy bohaterów, poznajemy doświadczenia każdego z nich z ich własnego punktu widzenia. Ta lektura zmusza do refleksji na temat współczesnych autorytetów i stosunku człowieka do natury. Pierwsza nagroda w konkursie na najlepszą pracę literacką powstałą w ramach studiów podyplomowych „Szkoła Mistrzów” prowadzonych na Wydziale Polonistyki UW w roku akademickim 2017/2018.

Katarzyna Pochmara-Balcer – urodzona w 1984 roku, absolwentka filozofii i filologii węgierskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Publikowała w „Kulturze Liberalnej”, „Tekstualiach” i „Przeglądzie Powszechnym”. Mieszka w Warszawie z mężem, dwojgiem dzieci, psem i roślinami. Lekcje kwitnienia były nominowane do Nagrody Gombrowicza i Nagrody Norwida 2019.

 

Joanna Szyndler, Kuba-Miami. Ucieczki i powroty, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2018

90 mil. Tyle oddziela Kubę od Florydy.

Dwudziestojednoletnia Biviana nie wróciła na noc do domu. Po kilku dniach nerwowego oczekiwania matka dziewczyny modliła się już tylko o list od córki z Miami. Było dla niej jasne: Biviana po raz kolejny wypłynęła tratwą na morze. Wiadomość nadeszła jednak z Guantanamo – amerykańskiej bazy na Kubie. Bill Clinton nie godził się już na przyjmowanie uciekinierów, których straż przybrzeżna schwytała na morzu. Biviana znalazła się wśród tysięcy Kubańczyków, których los zależał od wyniku rozmów Castro z Clintonem.

Emigrantów takich jak Biviana Fidel Castro nazywał robactwem, które nie kocha własnego kraju.

Migracje Kubańczyków na Florydę to historie pełne tęsknoty, trudnych wyborów i poświęceń. Historie rozstań i powrotów, które wciąż wywierają ogromny wpływ na życie wielu mieszkańców Kuby.

Joanna Szyndler – od 2012 roku redaktorka naczelna miesięcznika „Podróże”. Turystykę studiowała w Polsce, Finlandii i Wietnamie. Absolwentka Polskiej Szkoły Reportażu. Od lat podróżuje, pisze i opowiada o świecie. W 2018 roku ukazała się jej pierwsza reporterska książka Kuba-Miami. Ucieczki i powroty. Na Kubę wraca regularnie od 2010 roku. Współpracuje z fundacją Strefa WolnoSłowa.

 

Katarzyna Wiśniewska, Tłuczki, Wydawnictwo Nisza, Kraków 2018

Z pozoru normalna rodzina. Jednak w jej wnętrzu rozgrywa się prawdziwy dramat. Dziadek, który terroryzuje rodzinę, kobiety, które krzywdą odpowiadają na ból, którego doświadczają. „Niech was nie zwiedzie subtelna ironia tej powieści. Świat Tłuczków będzie wam się śnił po nocach, w tych snach będziecie z niego uciekać z wrzaskiem. Ale najpierw przeczytajcie do końca, bo to mocna rzecz – historia pokoleniowej sztafety perfidnej przemocy pod patronatem samego Pana Boga” – recenzuje Piotr Kofta.

Katarzyna Wiśniewska – urodzona w 1979 roku, psycholożka i filozofka, przez wiele lat była dziennikarką „Gazety Wyborczej”, pisała najczęściej o Kościele. Obecnie pracuje jako psycholog w Klinice Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

 

Łukasz Zawada, Fragmenty dziennika SI, Wydawnictwo Nisza, Kraków 2018

Znawcy tematu prorokują, że silną sztuczną inteligencję, tj. dorównującą człowiekowi, uda się wytworzyć już około 2030 roku. Fragmenty dziennika SI stawiają nas w sytuacji dość niezręcznej – okazuje się, że przegapiliśmy TEN moment, wszystko już się dokonało. Oczekiwany przełom nastąpił po cichu 12 grudnia 2012 roku. Wówczas sieć internetowa zaczęła zyskiwać świadomość i moc sprawczą, do dzisiaj pozostaje jednak w utajeniu…

To nie jest książka z nurtu science-fiction. To satyra na powszechne oczekiwania wobec technologicznego postępu, pełen czarnego humoru apokryf lub… autentyczne dzieło nie-ludzkiej osobowości. Dzieło sceptyczne wobec kluczowych założeń humanizmu czy nawet podstaw organicznego życia. Czy wizja przejścia od inteligencji organicznej do sztucznej powinna nas przerażać czy cieszyć? Odpowiedź na to pytanie nie wydaje się taka oczywista.

Łukasz Zawada – urodzony w 1984 roku w Radomiu, absolwent polonistyki na UW. Zwolennik weganizmu i rozszerzenia praw zwierząt. Mieszka w Warszawie z żoną i dwoma psami. Fragmenty dziennika SI były nominowane do Paszportu „Polityki” i do Nagrody Gombrowicza.

 

za  conradfestival.pl

Kategorie: Nagrody