Raport Ceneo: Zakupy on-line robimy w… pracy

Przegląd

Wiemy komu ufają Polacy! Serwis Ceneo.pl już po raz 10 ogłosił Ranking Zaufanych Sklepów. Ten – jeden z najstarszych rankingów sklepów internetowych – tworzony jest na podstawie milionów ankiet, które w ciągu ostatniego roku wypełnili klienci kupujący on-line. Z tej okazji serwis podzielił się kilkoma zaskakującymi danymi zebranymi z tych ankiet.
Dzięki nim możemy poznać prawdziwy obraz polskiego rynku e-commerce.

W tym roku Ranking Zaufanych Sklepów obejmie w sumie 16 kategorii. To lista marek, którą Polacy darzą największym zaufaniem w ostatnim roku. Ranking (poza kategoriami Wybór Użytkownika i Sklep Dekady przyp. inne kryteria głosowania) przygotowywane jest na podstawie ankiet, które kupujący w sieci wypełniają po zrealizowanych zakupach w sklepach objętych tym programem. W tym roku analizie poddano aż ponad 3 mln ankiet, które trafiły do serwisu w ciągu ostatniego roku. To właśnie w tych ankietach klienci dzielą się swoimi opiniami na temat przebiegu transakcji, obsługi sklepów i procesu dostawy. W ten sposób Program Zaufanych Opinii Ceneo jest dla wielu użytkowników wiarygodnym źródłem wiedzy na temat sprzedawców i produktów. Przy okazji publikacji rankingu serwis postanowił podzielić się kilkoma najważniejszymi danymi, które pochodzą z ankiet. Dzięki nim mamy szansę zobaczyć, jak w rzeczywistości kupują Polacy w sieci.


Polacy zadowoleni z zakupów internetowych. Na dostawy czekają coraz krócej

Jednym z pierwszych obszarów, jakie sprawdzają ankiety jest poziom zadowolenia kupujących. Z informacji zebranych w ciągu ostatniego roku wynika, że Polacy ufają sklepom internetowym i są zadowoleni z zakupów w sklepach objętych Programem Zaufanych Opinii. Około 95% transakcji zakończyło się pełną satysfakcją kupujących.
Ten wynik to dowód na to, że nasz program spełnia swoje głównie zadanie, czyli jest gwarancją bezpiecznych zakupów. Każdego dnia nasz zespół dba o to, by w programie znaleźli się wyłącznie rzetelni sprzedawcy – podkreśla Dariusz Grabowski dyrektor departamentu rozwoju produktu w Ceneo.pl. Przedstawiciele serwisu zwracają również uwagę na fakt, że wysoki poziom obsługi kupujących obejmuje również dostawców. W tym roku zadowolenie klientów z pracy dostawców przekroczyło poziom 96% – dodaje Grabowski. Z ankiet wyłania się jeszcze jeden ważny wniosek: skraca się czas dostawy przesyłek. Obecnie co trzeci produkt zamówiony przez użytkowników Ceneo.pl dociera do nich już następnego dnia roboczego lub najpóźniej dwa dni robocze od momentu zamówienia.

Każdego miesiąca generujemy dwa szczyty zakupowe w sieci. Trwają kilka dni

Zaskoczeniem może być to, kiedy zamawiamy produkty w sklepach internetowych. Z analizy ponad 3 mln ankiet wynika, że każdego miesiąca Polacy generują w sklepach internetowych dwa tzw. szczyty zakupowe. Zaczynają się one każdego pierwszego i dziesiątego dnia miesiąca. Jest to oczywiście związane z faktem, że większość z nas otrzymuje w tych dniach wynagrodzenia. Zainteresowanie zakupami utrzymuje się na wysokim poziomie przez kilka dni. Ceneo.pl sprawdziło również, w które dni tygodnia kupujący w sieci wykazują się największą aktywnością. Dane pokazują, że Polacy w ciągu ostatniego roku mocno ograniczyli weekendowe zakupy w sieci. Impulsem do takiego zachowania w sieci może być zakaz handlu w niedzielę. Prawdopodobnie z góry zakładamy, że ten czas spędzimy z rodziną a nie na zakupach, również tych internetowych. Nadrabiamy za to w ciągu tygodnia – tłumaczy Dariusz Grabowski. Ankiety pokazują, że najczęściej zamawiamy produkty od wtorku do czwartku, właściwie od rana do wieczora.


Najwięcej pracy sklepy mają pod koniec roku. Co kupujemy on-line?

W życiu internetowych sprzedawców jest taki okres, kiedy zakupy trwają przez cały tydzień i niemal całą dobę. To oczywiście okres przedświąteczny. Największy szczyt zakupowy w roku tradycyjnie przypada już na przełomie listopada i grudnia. Wtedy sklepy włączają świąteczne promocje. Kulminacyjnym momentem tych działań jest ostatni weekend listopada, czyli Black Friday. Polacy coraz chętniej zwlekają z zakupem prezentów właśnie do czasu tej akcji handlowej, licząc na atrakcyjne ceny i promocje. Dodatkowo na początku grudnia organizowane są takie akcje jak Dzień Darmowej Wysyłki, którą w tym roku Ceneo.pl zorganizuje 4 grudnia. Dane największej porównywarki internetowej potwierdzają, że sezon na świąteczne prezenty trwa właściwie do samych świąt, kiedy rzutem na taśmę niektórzy z nas próbują jeszcze zamówić prezenty dla najbliższych. Ogólny wzrost zamówień sklepy internetowe notują także w okresie walentynek i Dnia Dziecka. Ten trend nie jest dla nas zaskoczeniem. Z naszych analiz wynika, że produkty z takich kategorii jak Zdrowie, Uroda czy Dla Dziecka są najchętniej kupowanymi w sklepach internetowych w ubiegłym roku – przyznaje Dariusz Grabowski
Pozostałymi produktami, które znalazły się w czołówce najpopularniejszych w sklepach internetowych są towary z takich kategorii jak: Księgarnia, Sprzęt AGD, Budowa i Remont, Hobby i zwierzęta.


Tegoroczny Ranking Zaufanych Sklepów Ceneo.pl można znaleźć pod adresem: https://www.ceneo.pl/wydarzenia/ranking-zaufanych-sklepow

 

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: Ceneo.pl