192 mln złotych przychodu netto Bonito.pl w 2018 roku
Przegląd
- Typ: Księgarnie, Rynek Polski, Wywiady
- Marka: bonito.pl
Wirtualny Wydawca (WW): Bonito.pl obecne jest na rynku Polskim ponad 13 lat. Firmę założyło 3 wspólników. Dlaczego właśnie księgarnia internetowa?
Wojciech Mazia: Przede wszystkim dlatego, że branża księgarska była i jest bardzo ciekawa oraz oferuje duże możliwości rozwoju biznesu. Sprzedaż książek jest solidnym fundamentem naszej działalności i furtką do rozwijania również pokrewnych gałęzi takich jak zabawki, gry, puzzle, płyty czy filmy.
WW: Cofnijmy się jednak o 13 lat do 2006 roku. Spotyka się trzech późniejszych wspólników Bonito.pl i każdy z nich ma jakiś pomysł na biznes. Księgarnia internetowa to jednak nie to samo to branża księgarska. Mało tego, w tamtym czasie księgarnie stacjonarne „od zawsze” tak i do dzisiaj narzekały na spadek obrotów i „bandyckie” praktyki wydawców. Czy to było powodem postawienia na sprzedaż on line?
Wojciech Mazia: Powodem postawienia na sprzedaż internetową było to, że jej wartość rośnie nieustannie od 1997 roku – wtedy powstał pierwszy polski sklep internetowy. Jeśli chodzi o ówczesne praktyki wydawców to nie zwracaliśmy na nie uwagi, ponieważ byliśmy zajęci pakowaniem paczek niemal całą dobę :). Obecna współpraca z wydawcami przebiega wyśmienicie i pomaga nam się rozwijać – jesteśmy bardzo zadowoleni.
WW: Rynek polski charakteryzuje się dużą konsolidacją aktywności podmiotów. Wydawcy jednocześnie są właścicielami sieci księgarń, drukarni dziełowych, firm logistycznych. Zaczyna brakować księgarni niezależnych od wydawców. Bonito jako jeden z niewielu takich podmiotów nie tylko nie prowadzi działalności wydawniczej ale także ma bardzo wysoki udział w obrotach na rynku sprzedaży detalicznej. Księgarnia Bonito.pl, osiąga z roku na rok coraz większe obroty. Jakim czynnikom i działaniom zawdzięczacie te rekordowe przyrosty?
Wojciech Mazia: Przyrosty może nie są rekordowe ale uważam, że spore biorąc pod uwagę stabilną wartość całego rynku. Przychody netto ze sprzedaży zamknęliśmy kwotą prawie 192 mln zł i jest to o ponad 24 mln więcej niż rok temu. Wzrost sprzedaży zawdzięczamy naszym Klientom, którzy wykazują się wysoką lojalnością wobec naszej marki. Mają oni do dyspozycji już 31 naszych punktów darmowego odbioru zamówień, z których chętnie korzystają. Stale zwiększamy ofertę oraz szybkość realizacji zamówień. W naszym magazynie gromadzimy już ponad 110 tys. różnych tytułów książkowych oraz produktów z innych kategorii.
WW: Największym problemem wydawców w Polsce jest ściągalność płatności za sprzedane książki. Bonito od lat cieszy się opinią dobrego płatnika. Jak to robicie?
Wojciech Mazia: Kluczem do uniknięcia zatorów płatniczych są rozsądnej wielkości zapasy w magazynie. Posiadamy autorski system prognozowania sprzedaży i sugerowania optymalnego zapasu każdego tytułu. Dzięki temu zwroty do wydawców są na bardzo niskim poziomie a faktury za sprzedany towar opłacane na bieżąco. Nie inwestujemy w rozwój z nie swoich pieniędzy (czyli pieniędzy wydawców). W tym momencie spółka nie posiada również żadnych kredytów.
WW: Bonito.pl to obecnie nie tylko księgarnia internetowa ale także stacjonarne punkty odbioru towarów. Niektóre z nich spełniają jednocześnie funkcje księgarni. W wypowiedzi dla Wirtualnego Wydawcy z dnia 18 grudnia 2018 wyjawił Pan, że w planach jest dalszy rozwój księgarni stacjonarnych w tym wielkopowierzchniowych. Czy znamy już konkretne lokalizacje na 2019 rok?
Wojciech Mazia: Zgadza się, otworzyliśmy w Krakowie punkt połączony z tradycyjną księgarnią. Nie jest to księgarnia wielkopowierzchniowa, ponieważ ma tylko 150 m2. W salonach wielkopowierzchniowych specjalizuje się nasza konkurencja i nie zamierzamy wchodzić na ich pole, ponieważ wychodzi im to rewelacyjnie. Po kilku miesiącach działania naszego większego lokalu obserwujemy znaczny wzrost wartości dodatkowych zakupów dokonywanych na miejscu. Klienci przy okazji odbioru zamówień internetowych interesują się ofertą znajdującą się na ekspozycji. Zamierzamy otwierać zarówno lokale takie jak ten oraz lokale mniejsze. Wszystko zależy od lokalizacji oraz wysokości czynszu lub ceny lokalu w przypadku zakupu. Miasta jakie nas interesują w najbliższym czasie to: Warszawa, Wrocław, Poznań, Łódź, Szczecin i Białystok.
WW: W ciągu 13 lat działalności, księgarnia Bonito zrealizowała ponad 11 milionów zamówień. Oprócz książek mają Państwo w swojej ofercie muzykę, filmy, gry planszowe i inne. Jaki procent sprzedaży generują książki?
Wojciech Mazia: W dalszym ciągu bardzo duży 🙂
WW: Jakie nowe rozwiązania e-commerce planujecie wprowadzić w najbliższym okresie?
Wojciech Mazia: W najbliższym czasie uruchomimy nową stronę internetową oraz jej wersję na telefony komórkowe. Ponad 41% użytkowników internetu korzysta z niego na urządzeniach mobilnych, więc musimy w pierwszej kolejności przygotować się do obsługi znacznie większej liczby zamówień. Planujemy również wprowadzić gwarancję dostawy zamówień do wszystkich naszych punktów na godzinę 8:00 rano. Już teraz realizujemy część dostaw własnym transportem w godzinach nocnych i testujemy to rozwiązanie.
WW: Dziękuję za rozmowę.