Esther Kinsky w Warszawie
Przegląd
- Typ: Wydarzenia
- Marka: Goethe Institut
Poniedziałek 1.04.2019, godz. 18.00 w Goethe-Institut, ul.Chmielna 13a, Warszawa
wstęp wolny
z polsko-niemieckim tłumaczeniem symultanicznym
prowadzenie Christoph Bartmann
Esther Kinsky, ur. w 1956 r., pisarka, poetka, tłumaczka (z języka polskiego, rosyjskiego i angielskiego), studiowała slawistykę i anglistykę w Bonn i Toronto. Za przekłady z języka polskiego uhonorowana m.in. nagrodą im. Karla Dedeciusa w 2011 r. oraz międzynarodową nagrodą im. Hermanna Hessego w 2018 r. Wśród przełożonych przez nią polskich autorów znajdują się Miron Białoszewski, Ryszard Krynicki, Olga Tokarczyk, Magdalena Tulli i Joanna Bator. W 2013 r. ukazał się jej esej o przekładzie „Fremde Sprachen”. Jej utwory poetyckie, prozatorskie, eseje były wielokrotnie nagradzane. Powieści „Banatsko” i „Nad rzeką” znalazły się na liście książek nominowanych do Niemieckiej Nagrody Literackiej. W 2018 r. ostatnia powieść autorki „Hein” zdobyła nagrodę Lipskich Targów Książki.
Powieść „Nad rzeką“ w tłumaczeniu Sławy Lisieckiej wydało w 2017 r. Biuro Literackie.
W książce rzeki wyznaczają trop wspomnieniowych wędrówek bohaterki. Jest to głównie londyńska River Lea, ale dołączają do niej przywoływane na pamięć inne rzeki, m.in. rodzimy Ren, Odra, Neretwa, Rzeka Świętego Wawrzyńca czy Hugla. Niemiecka autorka i tłumaczka (także literatury polskiej) wystrzega się w swej powieści autobiograficznej nostalgii, a imigrancką rzeczywistość kadruje z romantyczną ironią oraz fotograficznym dystansem.
Agnieszka Drotkiewicz o książce: https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/mag/21448305.html
Christoph Bartmann jest dyrektorem Goethe-Institut w Warszawie oraz autorem i recenzentem „Süddeutsche Zeitung“. Jego książki ukazały się w Carl Hanser Verlag: „Leben im Büro. Die schöne neue Welt der Angestellten“ (2012) oraz „Die Rückkehr der Diener. Das neue Bürgertum und sein Personal“ (2016). Dla magazynu Goethe.de https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/mag.html pisze o aktualnych tematach z mainstreamu i peryferii niemieckiej kultury.