CzytamPierwszy.pl – branża wydawnicza stawia na mikrorecenzje

CzytamPierwszy.pl – branża wydawnicza stawia na mikrorecenzje

Przegląd

Promocja książek coraz częściej opiera się internetowych mikrorecenzjach. W odpowiedzi na to zjawisko we wrześniu 2017 roku uruchomiono pierwszą w Polsce platformę łącząca wydawców z mikrorecenzentami.
Dzięki CzytamPierwszy.pl wydawca w zautomatyzowany sposób może promować swoje tytuły w internecie. Wystarczy dodać profil książki do portalu, a czytelnicy sami będą się zgłaszać do jej zaopiniowania. Następnie wskażą miejsce, w którym zamieścili swoje omówienie, gwarantując wydawcy łatwy i szybki dostęp do recenzji poszczególnych pozycji. Jeden recenzent publikuje swoją opinię o książce w średnio 10 miejscach, w tym na prywatnych profilach na Facebooku czy Instagramie. Wydawca otrzymuje zatem więcej, niż zapewnia mu standardowa współpraca z blogerami.
CzytamPierwszy.pl wychodzi naprzeciw także nowemu zjawisku, jakim jest self-publishing. Niezwiązani z żadnym wydawnictwem autorzy przy pomocy użytkowników portalu mogą promować swoje książki.

Ponadto portal to znakomite rozwiązanie dla osób, które chętnie zabierają głos w dyskusji o literaturze, m.in. początkujących blogerów książkowych, dla których bezpośrednia współpraca z wydawcą z różnych przyczyn nie jest możliwa.
CzytamPierwszy.pl wykorzystuje model współpracy promocyjnej z mikroinfluencerami, według ostatnich badań uznawany za najpopularniejszy i najskuteczniejszy. „Obserwując branżę wydawniczą, zauważyłem, jak ważną rolę zaczęli odgrywać mikroinfluencerzy i jakie efekty daje promocja za ich pośrednictwem – mówi Łukasz Kuśnierz z Wydawnictwa SQN odpowiedzialnego za powstanie serwisu. – Stąd pomysł na CzytamPierwszy.pl. Zależy nam, aby wydawcy mogli zbierać recenzje w sposób zautomatyzowany, a osoby, które chcą się dzielić w internecie opiniami na temat książek, miały szansę spróbować swoich sił. Portal od początku wzbudzał spore zainteresowanie. Do końca maja 2018 roku nawiązaliśmy współpracę z 15 wydawcami, a w portalu zarejestrowało się ponad 2500 użytkowników, którzy wystawili ponad 16000 mikrorecenzji.

Współpraca z serwisem CzytamPierwszy.pl stanowi dla nas dużą pomoc w działaniach promocyjnych. Dzięki platformie możemy w szybki i skuteczny sposób dotrzeć do recenzentów zainteresowanych konkretnym gatunkiem literackim – mówi Agnieszka Słowik, specjalistka ds. promocji w Wydawnictwie Jaguar. – Proste zasady i profesjonalna obsługa serwisu gwarantują nam, że informacja o tytułach z naszej oferty wydawniczej dociera do sprecyzowanej grupy odbiorców, co zwiększa szanse na skuteczną promocję i sprzedaż książek”.

Promująca CzytamPierwszy.pl Kinga Maszota wyjaśnia: „Zarejestrowanym użytkownikom dajemy swobodę w wyborze dogodnego formatu – dysponujemy wersjami zarówno papierowymi, jak i elektronicznymi. Czytelnik dostaje książkę, wydawnictwo – recenzję. To CzytamPierwszy.pl odpowiedzialny jest za współpracę z recenzentami, nadzór i weryfikację recenzji. Wszystko jest zautomatyzowane i dzieje się wewnątrz portalu”.

Obecnie z CzytamPierwszy.pl współpracuje już kilku popularnych wydawców oraz autorzy wydający książki niezależnie. Łukasz Kuśnierz zaznacza, że to dopiero początek: „Wydawcy, którzy wypróbowali działanie serwisu, wracają do nas z kolejnymi tytułami. Kontaktujemy się z nowymi wydawnictwami, piszą do nas autorzy, którzy chcą promować swoje książki przez mikroinfluencerów, nawiązujemy współpracę z księgarniami internetowymi i serwisami okołoksiążkowymi. Po trzech kwartałach działalności udało nam się więcej, niż zamierzaliśmy”.
Więcej o działalności portalu można dowiedzieć się na stronie: https://czytampierwszy.pl/

Kategorie: Wydarzenia