Panthera – ojciec Jezusa. Geneza idei, antyczne przekazy, późniejsze polemiki

Panthera – ojciec Jezusa. Geneza idei, antyczne przekazy, późniejsze polemiki

Przegląd

 

Pierwsze całościowe – i to w skali światowej − opracowanie poświęcone Pantherze: tajemniczemu mężczyźnie, który według niektórych autorów antycznych miał uwieść Marię i spłodzić z nią dziecko – Jezusa.

pantera_okladka_front


W tekstach pisarzy antycznych oraz bizantyńskich pojawia się rzekomy, prawdziwy, biologiczny ojciec Jezusa, który zdaniem wrogów chrześcijan uwiódł jego matkę. Człowiek ów nosi imię, które w źródłach przybiera różną formę: Pantheras, Panther, Panthera, Pantera, Pandera (lub Pandiri). Wyraźnie jednak zawsze chodzi o tę samą postać i to jej poświęcona jest ta książka.

Panthera nie był dotąd – o ile nam wiadomo – przedmiotem autonomicznych, całościowych studiów. Pojawiał się albo w szczegółowych badaniach nad autorami i tekstami źródłowymi, w których można go znaleźć, albo w pracach ogólnych, poświęconych polemikom chrześcijańsko-pogańskim czy chrześcijańsko-żydowskim.

Naszym celem jest zatem przede wszystkim kompleksowe opracowanie kwestii Panthery, zmierzające do zebrania całego materiału związanego z tym imieniem, wyjaśnienie genezy jego fenomenu, ukazanie pogańskich i żydowskich ataków na chrześcijaństwo przeprowadzonych z wykorzystaniem owej postaci oraz prezentacja reakcji strony przeciwnej.

Chcemy też przedstawić nowy materiał, który nie był dotąd brany pod uwagę w badaniach odwołujących się do postaci Panthery. Być może uda się nam również wykazać inne niż najczęściej przyjmowane wytłumaczenie okoliczności zaistnienia tej osoby w źródłach. Gdzieś w tle będzie pobrzmiewać oczywiście pytanie, z kim mamy do czynienia: realnym człowiekiem, czy raczej polemiczną kreacją wrogów chrześcijan?

 

PANTHERA – OJCIEC JEZUSA
Geneza ideii, antyczne przekazy, późniejsze polemiki 

AUTOR: PAWEŁ JANISZEWSKI

ISBN: 978-83-64003-09-7

OPRAWA: Twarda

LICZBA STRON: 460

WARSZAWA 2013

Kategorie: Historia
Tagi: Sub Lupa

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.