Facebook jest najpopularniejszym miejscem w sieci do dyskusji na temat przeczytanych książek

Instytut Monitorowania Mediów opublikował raport o książkach w social media. Jak z niego wynika, Facebook jest najpopularniejszym miejscem w sieci do dyskusji na temat przeczytanych książek. 37 procent wzmianek na temat książek, jakie umieszczają w sieci polscy czytelnicy, pochodzi właśnie stamtąd.

Na drugim miejscu znajduje się forum.wizaz.pl (21%), a ostatnie miejsce na podium przypadło netkobiety.pl (16%). Duże zainteresowanie tematyką literacką na forach kobiecych może być związane z tendencją wskazaną przez badanie czytelnictwa Biblioteki Narodowej z 2012 roku o przeważającym odsetku deklaracji czytelnictwa wśród kobiet.

W czołówce ulubionych przez użytkowników social mediów kategorii książkowych znalazły się kolejno: „powieść” (ok. 14% wszystkich wzmianek), „biografie i autobiografie” (ok. 13,5%), „kryminał” (12,6%), coraz popularniejsze na rynku wydawniczym „opowiadania” (11,8%) oraz „horror” (7,8%). Bardzo chętnie czytane przez odwiedzających fora dla kobiet, były natomiast „poradniki” i „romanse”, które nie dostały się jednak do Top 5 wszystkich badanych przez Instytut książkowych typów. W skrajnej pozycji wobec pierwszego na podium miejsca przeznaczonego dla „powieści”, stoją tytuły „popularno-naukowe” (zaledwie 0,06% wszystkich wzmianek).

 

czytanie-social-media-1

(…)Być może właśnie dostarczane za pośrednictwem lektury książek wrażenia, stanowią główną motywację dla internautów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w sieci. Wypowiedzi te można podzielić na kilka rodzajów. Chwalenie się dopiero co zakończoną lekturą charakterystyczne jest dla Twittera oraz Facebooka. Użytkownicy forów dla kobiet, takich jak: forum.wizaz.pl, czy netkobiety.pl, chętnie natomiast rozpoczynają tematyczne wątki w oczekiwaniu na kolejną część ulubionej powieści lub poszukując podobnych do niej tytułów. Internauci korzystają również z forów jako z platformy do wymiany opinii oraz samych książek. Przedstawiają listę przeczytanych niedawno tytułów, które oferują w zamian za książkowe propozycje ze strony innych użytkowników.

czytanie-social-media-2

 

Instytut Monitorowania Mediów pod okiem Moniki Tomsi zbadał wpisy i komentarze, w których internauci informowali o „przeczytaniu książki“ wraz z kilkunastoma innymi wariantami takiej deklaracji. Według danych Instytutu od początku 2014 roku w mediach społecznościowych pojawiło się prawie 26 tysięcy deklaracji czytelnictwa książek na podstawie badania ogólnych fraz związanych z czytaniem książek oraz przy uszczegółowieniu ich kategorii, np.: powieść, komiks, poezja itp. W ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku, niemal 15 tysięcy unikalnych autorów wzmianek w social mediach zadeklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki!

czytanie-social-media-3

(więcej: booklips)

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.