Bieżące informacje dla członków PIK

Bieżące informacje dla członków PIK
 
Bieżące informacje dla członków PIK

1. Akcja IMPRINT Polskiej Izby Książki – szanujmy prawo własności intelektualnej
Z przyjemnością pragniemy Państwa poinformować, że rusza przygotowywana przez Polską Izbę Książki akcja IMPRINT.

Rekomendujemy wszystkim wydawcom umieszczanie w wydawanych tytułach na stronie copyright następującego tekstu:

Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie im przysługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście znanym. Ale nie publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. A kopiując jej część, rób to jedynie na użytek osobisty.

Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na www.legalnakultura.pl
Polska Izba Książki

Proponujemy także Państwu umieszczenie w dowolnym miejscu książki (względnie materiałów informacyjnych i reklamowych) logotypu przynależnego do tej akcji.

 Nawoływanie do poszanowania prawa autorskiego jest szczególnie istotne ze względu na toczące się w Polsce dyskusje o dozwolonym użytku osobistym. Polska Izba Książki wychodzi do czytelników z pozytywnym komunikatem, chcąc zwrócić uwagę na to, że szanując prawa autorów i producentów, zachowują się fair i wspierają rozwój kultury. Świadomość odbiorców, co im wolno, a czego im nie wolno, w nie jest wystarczająca – nasza akcja ma to zmienić.

Wydawcy, członkowie Izby, uczestniczący w akcji otrzymają od nas szczegółowe informacje z zasadami korzystania z tekstu oraz pliki z logotypami. Pozostałych wydawców prosimy o zgłoszenie się do p. Agaty Skaruz (agata.skaruz@pik.org.pl). Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i wątpliwości.

2. Posiedzenie Sekcji SWAiN z organizatorami targów akademickich i edukacyjnych
We wtorek 15 stycznia odbyło się posiedzenie Sekcji Wydawców Akademickich i Naukowych Polskiej Izby Książki. Wśród podejmowanych w trakcie dyskusji tematów pojawiła się kwestia przyszłości targów książki naukowej i akademickiej. Obecni na spotkaniu organizatorzy poszczególnych imprez wydawniczych dedykowanych tym publikacjom relacjonowali swoje plany na rok 2013. Najwięcej uwagi poświęcono kwestii organizacji Targów Academia. Organizator wykonawczy imprezy, firma Murator Expo zaproponowała zmianę terminu jej organizacji i jednoczesną organizację, pod własnym szyldem, z majowymi Warszawskimi Targami Książki, które w maju odbędą się na stołecznym Stadionie Narodowym. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy jednak do właścicieli i nominalnych organizatorów Targów Academia, czyli Wydawnictw Uniwersytetu warszawskiego oraz Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej.

Kolejnym ważnym tematem dyskutowanym w trakcie posiedzenia SWAiN było stanowisko środowiska wydawców wobec projektu rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego dotyczącego nowych zasad dofinansowania podręczników akademickich. W ostatnich tygodniach prezydium SWAiN skupiło się na zbieraniu opinii środowiska na temat propozycji resortu – podczas spotkania powołano natomiast grupę roboczą, która z nadesłanych opinii ma stworzyć spójne stanowisko.

Do końca stycznia SWiAN ma ono zostać przesłane do resortu nauki i szkolnictwa wyższego.

3. Sekcja Publikacji Elektronicznych: zrównanie podatku VAT, sprzedaż abonamentowa, opłaty od firm telekomunikacyjnych
Sekcja Publikacji Elektronicznych spotkała się 14 stycznia tego roku w Biurze PIK w Warszawie. Obecni byli przedstawiciele 9 firm: ABE-IPS, eLib.pl, Biblioteka Analiz, Legimi, NetPress Digital, Porozumienie Wydawców, Young Digital Planet S.A., Wydawnictwo Nakom oraz Wydawnictwo Naukowe PWN, a jako gość – przedstawiciel Platformy Dystrybucyjnej Wydawnictw. W spotkaniu uczestniczyła Grażyna Szarszewska, dyr. generalna PIK. Grażyna Szarszewska poinformowała, że praktycznie zaprzestała działalności Sekcja Audio. Lliczba jej członków jest mniejsza niż 10, co oznacza, że nie spełnia statutowego warunku dla istnienia Sekcji. Zaproponowała, aby zlikwidować Sekcję Audio, a jej członków zaprosić do Sekcji Publikacji Elektronicznych.

Przeprowadzono wybory prezydium Sekcji na nową kadencję. Przewodniczącym Sekcji wybrano ponownie Łukasza Gołębiewskiego, a członkami prezydium – Edytę Małkiewicz (YDP) i Natalię Wojciechowską (WN PWN). Przyjęto też nowy Regulamin Sekcji.

Łukasz Gołębiewski przedstawił najważniejsze tematy, jakimi zajmie się Sekcja w tym roku, w tym problem zrównania stawki podatku VAT na publikacje elektroniczne i publikacje drukowane. Sekcja wyda w tej sprawie odrębne oświadczenie skierowane do władz i mediów. W wyniku dyskusji o sprzedaży plików w abonamencie postanowiono, że temat ten będzie szerzej omawiany podczas II Forum Wydawców, jakie PIK zorganizuje w marcu tego roku, na którym firmy Legimi i WN PWN (ibuk.pl) przedstawią swoje modele abonamentowe, a z drugiej strony Platforma Dystrybucyjna Wydawnictw przedstawi oczekiwania wydawców względem zabezpieczeń ich interesów – prawnych i biznesowych. Kolejna prezentacja tematu odbędzie się podczas Warszawskich Targów Książki w Warszawie w maju tego roku.

Łukasz Gołębiewski poinformował o przekazanym w poprzedniej kadencji upoważnieniu dla Stowarzyszenia Autorów i Wydawców „Polska Książka” do rozmów z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie uzyskania koncesji na pobieranie opłat od firm telekomunikacyjnych, dostawców usług internetowych w formie mobilnej i stacjonarnej oraz firm świadczących usługi „wirtualnych dysków”.

PD/ŁG

4. Bieżące konsultacje ważnych projektów legislacyjnych
Rada PIK opracowuje stanowisko Polskiej Izby Książki wobec projektu założeń projektowanej ustawy o otwartych zasobach publicznych. Stanowisko będzie przedłożone MAiC 05.02.2013 r., będzie też podane do wiadomości publicznej.

Rada PIK opracowuje również opinię środowiska na temat projektu nowelizacji art. 23 us. 2 prawa i praw pokrewnych przedłożonego przez PSL w lutym 2012 i będącego obecnie analizowanym przez komisje sejmowe.

5. Prezentacja cyfrowych podręczników polskich wydawców edukacyjnych
10 stycznia br. w redakcji „Gazety Wyborczej” polscy wydawcy edukacyjni zaprezentowali swoje cyfrowe podręczniki (140 tytułów) w ramach debaty „E-podręczniki – co nowego w cyfrowych szkołach?” zorganizowanej przez „Gazetę Wyborczą” w ramach programu Szkoła z klasą 2.0.

6. Konferencja Online Educa, Berlin 05–06.12.2013
19. edycja międzynarodowej konferencji Online Educa będzie dotyczyła zagadnień e – l e a r n i n g, czyli nowych technologii w nauczaniu.

Dla uczestników z Polski oraz z krajów Europy Wschodniej i Środkowej w 2011 r. wynegocjowano następujące warunki uczestnictwa:
– 500 euro od 1 osoby (+ 19 % VAT) – zamiast 790 euro (+ 19% VAT)
– 360 euro – dla studentów (po przedstawieniu poświadczonej kopii legitymacji studenckiej)          

Zgłoszenia referatów można nadsyłać do dnia 30 kwietnia br. Szczegóły i formularze zgłoszeniowe już wkrótce na stronie: www.online-educa.com.

7. Czytaj! Zobacz więcej – Światowy Dzień Książki wspólnie z Bibliocreatio
Biuro Polskiej Izby Książki nawiązało ścisłą współpracę z Bibliocreatio, której powierzyło merytoryczną opiekę nad stroną internetową Światowego Dnia Książki. Bibliocreatio przygotowała ciekawy program obchodów ŚDK. Główną akcją będzie „Czytaj! Zobacz więcej”, a już teraz rozpoczęła się akcja Czytoczytamto.

W każdy piątek o 14:00 na antenie Czwórki Polskiego Radia zespół Bibliocreatio będzie polecać wartościową̨ literaturę̨ dla młodych czytelników. Co tydzień będą wskazywane dwie książki, które znajdą się na liście 50 książek.

Zapraszamy do współpracy wszystkie wydawnictwa, prosimy o rekomendowanie tytułów, które powinny według Państwa znaleźć się na liście.

Sylwia Stano – s.stano@bibliocreatio.pl, tel. 505 705 907

Zofia Karaszewska – z.karaszewska@bibliocreatio.pl, tel. 501 277 742

8. Polskie Badania Internetu
Polecamy Państwu zapoznanie się z firmą badawczą Polskie Badania Internetu, którą tworzą właściciele największych witryn internetowych w Polsce: Onet.pl SA, AGORA S.A., GG Network S.A, Interia.pl Sp. z o. o., MURATOR S.A., Polskapresse Sp. z o. o., Redefine Sp. z o. o. oraz Ringier Axel Springer Polska Sp. z o. o., Wirtualna Polska S.A.

PBI bada wizerunek marki, efektywność reklamy, lojalność i satysfakcję klientów oraz postawy i opinie konsumenckie internautów. Obecnie PBI prowadzi badanie pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce, którego celem jest zbadanie liczby oraz profilu demograficznego użytkowników oraz sposobu, w jaki korzystają z witryn internetowych.

W listopadzie 2012 r. firma przeprowadziła badanie dot. płatnych treści w internecie. Więcej informacji o Polskich Badaniach Internetu oraz zaprezentowane raporty znajdą Państwo na stronie internetowej PBI – www.pbi.org.pl.

AS/GSz

Kategorie: Instytucje

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.