Hachette Livre Polska – podsumowanie roku 2005

Hachette Livre Polska – podsumowanie roku 2005
Wydawnictwo Wiedza i Życie powstało w 1989 roku. W wyniku likwidacji koncernu RSW Prasa dziennikarze miesięcznika „Wiedza i Życie” zawiązali spółdzielnię pod tą samą nazwą. Jej prezesem został redaktor naczelny miesięcznika Jan Rurański.
Spółdzielnia kontynuowała publikowanie „Wiedzy i Życia”. Wydawała też polską edycję amerykańskiego miesięcznika „Scientific American” (polski tytuł: „Świat Nauki”). Słabe wyniki sprzedaży obydwu miesięczników, a także nieudane przedsięwzięcie związane z wydawaniem dziennika „Życie Codzienne” (inwestycja ponad 100 tys. USD) spowodowały, że w 1993 roku periodyki przejęła oficyna Prószyński i S-ka. Od 2003 roku wydawcą „Świata Nauki” są WSiP.
 
W 1990 roku Wiedza i Życie rozpoczęła wydawanie książek. Pierwszym tytułem był „Atlas zwierząt świata”, który rozszedł się w nakładzie 100 tys. egz. Kolejnym bestsellerem była „Wielka księga ziół” – pierwsza na polskim rynku książka kupiona od Dorling Kindersley – sprzedano jej 160 tys. egz.
 
Porażki na rynku prasowym zmusiły członków spółdzielni dziennikarskiej Wiedza i Życie do sprzedaży firmy. W 1995 roku w wyniku bezpośredniej inwestycji Polsko-Amerykańskiego Funduszu Rozwoju Przedsiębiorczości powstała spółka akcyjna, w której 91 proc. udziałów miały fundusze inwestycyjne, a 9 proc. zarząd i pracownicy. W marcu 2000 roku fundusz sprzedał swoje udziały grupie Hachette, a w lipcu tego samego roku Hachette Livre podniosło kapitał akcyjny spółki i odkupiło część akcji należących do pracowników, zwiększając swoje zaangażowanie w wydawnictwo najpierw do 97, a potem do 100 proc.
 
Hachette  Livre – należące do grupy Lagardere – najbardziej jest znane jako potężny dystrybutor książek we Francji. Hachette inwestuje znaczne środki w rynki zagraniczne, w Polsce działa kilka spółek należących do tej firmy. Na rynku książki najlepiej znana jest marka Wiedza i Życie, a także spółka HDS – dystrybutor prasy i książek, posiadający dwie sieci sprzedaży – Inmedio oraz Relay. Ponadto szeroko zakrojoną  działalność prowadzi Hachette Filipacchi Magazines – wydawca czasopism: „Elle”, „Elle Decoration”, „Film” oraz „Samo Zdrowie”. Do Hachette należy także firma EuroZet, będąca współwłaścicielem Radia Zet i Legion Polska. Wszystkie spółki działają niezależnie od siebie. Do grupy należą też wydawnictwa Orion i Cassell w Wielkiej Brytanii oraz oficyna Salvat w Hiszpanii.
 
 
 
Najlepiej sprzedającymi się tytułami w 2005 roku były:
  • „David Beckham o sobie”,
  • „Wina świata”,
  • nowości serii Przewodników Wiedzy i Życia,
  • „Najsłynniejsze miejsca i budowle świata”,
  • „Fotografia cyfrowa” 
W 2005 roku Hachette Livre Polska zanotował przychody ze sprzedaży książek wynoszące 25,64 mln zł, co daje 28% wzrost w stosunku do roku 2004. Łączny przychód wyniósł 27,46 mln zł.
 
 
 
W roku ubiegłym oficyna wydała 243 tytuły, w tym 189 nowości. Sprzedano łącznie 1,97 mln egz. książek. Wszystkie publikacje wydawnictwa można kupić w sklepie internetowym na stronie www.wiz.com.pl. Sprzedaż internetowa generuje kilkuprocentowy obrót.
 
System dystrybucji:
  • Sieci księgarskie (m.in. Empik, Matras),
  • sieci handlowe (m.in. HDS, Teslo, Carrefour)  
 
Wydawnictwo Hachette Livre Polska brało udział w Międzynarodowych Targach Książki i Targach Książki w Krakowie. Obecność i udział był udany, ale w roku 2006 firma zrezygnowała z udziału w targach, skupiając się na działaniach i promocji sprzedażowej a nie wizerunkowej. 
 
W 2006 roku Hachette Livre Polska planuje wydać 45 nowości, rozwijać grupy przewodników turystycznych i poszarzać oferty w istniejących już seriach.
 
Na koniec 2005 roku firma zatrudniała 33 osoby i nie przewiduje zmian w zatrudnieniu w najbliższym czasie.
 
 

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.