Fuzja Grupy Matras z Grupą Kwadro – wywiad z Janem Sieradzkim i Piotrem Zelmanem

Fuzja Grupy Matras z Grupą Kwadro – wywiad z Janem Sieradzkim i Piotrem Zelmanem

Przegląd

Rozmowa Redakcji WaszWW z przedstawicielami Zarządu Grupy Matras: Janem Sierackim i Piotrem Zelmanem .

WWW: Dużo się mówi ostatnio o nie najlepszych wynikach sprzedaży notowanych przez firmy dystrybucyjne na rynku książki w Polsce. Jakie jest Panów zdanie na ten temat i jak oceniacie Panowie sprzedaż w 2000 roku w sieci Matras?

J.S. i P.Z.: W warunkach rynkowych, z którymi mamy do czynienia obecnie, sprzedajemy coraz więcej książek ale koszt tej sprzedaży, niestety, również wzrasta. Myślę, że w najbliższej przyszłości, przy tak wielu podmiotach i dużym rozproszeniu rynku, sytuacja powyższa nie ulegnie zmianie. Nie jest moją rolą wypowiadać się o wynikach konkurencji, ponieważ jeśli tylko zostaną one ujawnione każdy sam będzie mógł wyrobić sobie pogląd. Grupa Matras która jak wiadomo prowadzi sprzedaż zarówno detaliczną jak i hurtową dysponując oryginalną technologią sprzedaży pozwalającą na osiąganie zysku na bieżąco, który w całości nieprzerwanie od blisko 10 lat jest inwestowany w nowe miejsca sprzedaży przede wszystkim w księgarnie.

WWW: Jaki będzie przewidywany zysk za rok 2000.

J.S. i P.Z.: Ten rok planujemy zamknąć zyskiem na poziomie około 1 mln złotych. Wzrost obrotów w stosunku do roku 1999 wyniesie ok. 23%.

WWW: Jaki jest udział sprzedaży detalicznej w obrotach sieci?

J.S. i P.Z.: Udział sprzedaży detalicznej w obrotach całej Grupy wzrasta i w tym roku osiągnął 37% w całej sprzedaży.

WWW: Ostatnio pisaliśmy o otwarciu kolejnej, 66 księgarni sieci Matras. Czy placówki sprzedaży detalicznej to jedyny kierunek działań inwestycyjnych firmy?

J.S. i P.Z.: Oczywiście, nie. Aktywnie uczestniczymy w procesach konsolidacyjnych na rynku, na co dowodem jest połączenie się z nami firm Grupy Kwadro. Wstępna umowa została właśnie podpisana. Odtąd będziemy prowadzić sprzedaż według jednego sprawdzonego modelu, który jak już wspominaliśmy został wypracowany w hurtowni Matras w Katowicach w ciągu wielu lat. Tworzymy też nowe technologie sprzedaży ale jest za wcześnie, aby o tym mówić.

WWW: Proszę opowiedzieć coś więcej o warunkach zakupu Kwadro? Co na to Pioneer?

J.S. i P.Z.: Warunkiem zakupu w takim wypadku jest zwykle unikalna wartość firmy. Dostęp do lokalnego rynku detalicznego i ludzie z wieloletnim doświadczeniem w branży. Te dwa czynniki zdecydowały. Jeśli uda się zwiększyć sprzedaż, poprawić rentowność i zatrzymać w firmie najlepszych pracowników to będzie to niewątpliwie udane przejęcie. Z korzyścią dla wszystkich, również dla wydawców. Więcej informacji na temat samej transakcji podamy do wiadomości w oficjalnym komunikacie w terminie późniejszym. Co do drugiej części postawionego pytania, uważamy, iż jest ono adresowane niewłaściwie. Z naszej strony możemy tylko powiedzieć, iż nasze działania nie stoją absolutnie w sprzeczności z powszechnymi opiniami o konieczności konsolidacji rynku.

WWW: Jakie wydawcy osiągną dzięki temu przedsięwzięciu korzyści?

J.S. i P.Z.: Wydawcy przede wszystkim oczekują wzrostu sprzedaży. Niektórzy oczekują na działania porządkujące rynek, powstania 3-4 sieci dystrybucyjnych . Naszym zdaniem ten proces właśnie trwa, a fuzja z Kwadro wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom.

WWW: Jaka rola i zaangażowanie Caresbac – Polska w tym przedsięwzięciu?

J.S. i P.Z.: Nasz główny udziałowiec, jak zawsze, służy nam pomocą w ocenie finansowej każdego nowego przedsięwzięcia. Tak było i tym razem. Strategię rozwoju Grupy Caresbac pozostawia jednak Zarządowi.

WWW: Czy planowane jest następne wspólne inwestycje z tym funduszem?

J.S. i P.Z.: Dokapitalizowanie Grupy MATRAS o kolejny milion w tym roku jest dowodem na to, że współpraca z Caresbac-Polska S.A. przebiega prawidłowo, zgodnie z oczekiwaniami stron.

WWW: Kiedy nastąpi przekształcenie Spółki w S.A.?

J.S. i P.Z.: Jesteśmy gotowi do przekształcenia w S.A. Nie wykluczone, że stosowny wniosek zostanie złożony do Sądu jeszcze w tym roku.

WWW: Proszę określić miejsce na rynku, jakie sieć Matras chce zająć na rynku za lat 5 i jakimi środkami chcecie to osiągnąć.

J.S. i P.Z.: Nasze działania w kierunku powiększenia sieci detalicznej wkrótce powinny spowodować, iż jej udział w sprzedaży ogółem przekroczy 50%. Nie oznacza to w żadnym stopniu redukcji hurtu. Tak się jednak składa udział sprzedaży detalicznej zwiększał się w ostatnich latach szybciej niż hurtowej. Nasza Grupa musi być czytelna dla kontrahentów, z którymi zamierza współpracować, a więc “poukładana”. Będzie więc czytelna i dla potencjalnych inwestorów, których udział w rozwoju całej Grupy powinien ulec zwiększeniu.

WWW: Czy będzie to jedyna tego (more…)

Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.

Logowanie użytkownika
 Remember Me  
Rejestracja nowego użytkownika
*Pole wymagane
Kategorie: Rynek Polski, Wywiady

Ten wpis jest zabezpieczony hasłem. Wpisz hasło by zobaczyć komentarze.