Klub ksiązki historycznej – wywiad z Waldemarem Michalskim z Bellony
Przegląd
- Typ: Kluby ksiązki, Wywiady
- Marka: Bellona
Z okazji Targów Książki Historycznej WaszWW rozmawia z Waldemarem Michalskim z Domu Wydawniczego Bellona na temat Klubu Militaria
WWW: Kiedy powstał Klub i kto jest pomysłodawcą?
W.M.: Klub Książki MILITARIA powstał w 1999 r. jako odpowiedź na duże zainteresowanie naszych czytelników tą tematyką. Czytelnicy poszukiwali pozycji, które w kompetentny i wyczerpujący sposób przedstawiają historię rozwoju broni na świecie, opisują jej typy i zastosowanie, przedstawiają dane techniczne. Dużym zainteresowaniem cieszą się też tytuły opisujące broń współcześnie używaną w wielu armiach świata.
Dom Wydawniczy Bellona od lat specjalizuje się w wydawaniu książek o tematyce historycznej i wojskowej. Dla naszych czytelników postanowiliśmy przedstawić tę tematykę szerzej. W Katalogu Klubu MILITARIA przedstawiamy nowości i książki szczególnie poszukiwane różnych polskich wydawców, specjalizujących się w w/w dziedzinie.
WWW: Jakie cele stawia sobie Klub?
W.M.: Przede wszystkim, zgodnie z naszym głównym nurtem wydawniczym, celem jest propagowanie literatury historycznej; w klubie MILITARIA przedstawiamy specyficzną literaturę, dotyczącą najogólniej mówiąc historii broni i wojskowości.
Obecnie dwa razy w roku rozsyłamy do naszych klientów bezpłatny KATALOG KLUBU MILITARIA z aktualną ofertą książkową. Sprzedaż odbywa się drogą wysyłkową. Dodatkowo można go zamówić poprzez internet (jest prezentowany w naszej księgarni internetowej, www.bellona.pl). Rozważamy też możliwość utworzenia internetowej prezentacji i sprzedaży całej oferty klubowej.
WWW: Którzy wydawcy współorganizują Klub?
W.M.: Obok książek Domu Wydawniczego Bellona w ofercie klubowej znajdują się pozycje wydawnictw: Lampart, Magnum, Sensacje XX Wieku, PWN, MUZA i in. Jesteśmy otwarci na współpracę z mniejszymi wydawnictwami również.
WWW: Ile pozycji zawiera katalog klubowy. Jak są do niego selekcjonowane tytuły i jaki ich procent to nowości?
W.M.: Katalog zawiera ok. 130 tytułów, z czego ok. 40% to nowości. Selekcja tytułów odbywa się wg kryteriów o których już trochę powiedziałem, mianowicie głównym kryterium jest tematyka, książka musi zawierać się w zaproponowanym przez nas profilu.
Po drugie kompetencja merytoryczna, po trzecie atrakcyjność przedstawienia treści, co ma szczególne znaczenie np. w opracowaniach albumowych, różnego rodzaju syntezach, gdzie oprócz tekstu niebagatelne znaczenie poznawcze mają fotografie, mapy, schematy, rysunki.
WWW: Jakie są wskaźniki sprzedaży poprzez katalog?
W.M.: Odzew i zainteresowanie czytelników, co nas przyjemnie zaskoczyło, jest duże i stale wzrasta, szczególnie poza dużymi ośrodkami miejskimi, co z uwagi chociażby na mniejszą ilość księgarń jest zrozumiałe. Trudno jeszcze mówić już o jakiś konkretnych względnie stałych wskaźnikach, gdyż jest to dopiero początek naszej działalności.
WWW: W jakim nakładzie jest on rozsyłany? Skąd głównie rekrutowani są czytelnicy i w jaki sposób jest rozpowszechniana wśród nich informacja o Klubie?
W.M.: Pierwszy nakład na początku ubiegłego roku wynosił 25 tys. egz. Drugi katalog wyszedł już w większym nakładzie 30 tys. Jeśli chodzi o czytelników, to każde wydawnictwo, działające na rynku tak długo jak nasze (przypomnę może, że działamy już od 1947 r.) ma już swoich stałych czytelników. Ponadto promujemy Klub na targach książki, na naszych stronach internetowych, w prasie branżowej, specjalistycznej związanej z tą tematyką.
Katalog MILITARIA jest rozsyłany bezpłatnie. Książki w nim zawarte są proponowane naszym Czytelnikom z rabatem, różnym w zależności od umów z innymi wydawnictwami. Dom Wydawniczy Bellona przyjął zasadę sprzedaży wysyłkowej z 20% rabatem od ceny detalicznej. Klient pokrywa koszt przesyłki, która obecnie wynosi 5 zł.
WWW: Ilu stałych członków zawiera Klub i jakie są zasady uczestnictwa?
W.M.: Obecnie około 18 tys. czytelników. Członkiem Klubu może zostać każdy, kto interesuje się proponowaną przez nas tematyką i życzy sobie otrzymywać nasz Katalog MILITARIA. Zakup książek z każdego katalogu nie jest obowiązkowy, Czytelnik kupuje tylko to, co chce. Zachętą są tylko książki. W katalogu proponujemy specjalne ceny na niektóre wybrane tytuły, są konkursy i nagrody, książki z autografem.
Mamy stały korespondencyjny kontakt z czytelnikami, którzy informują nas, jak odbierają naszą ofertę, co się im podoba, a co nie, co należałoby poprawić, jakich książek poszukują itp. Ponadto pytamy o niektóre interesujące nas zagadnienia poprzez ankiety, które pozwalają nam lepiej dostosować się do życzeń naszych czytelników.
WWW: Ile osób pracuje nad katalogiem?
W.M.: Niewiele, zważywszy na ilość pracy. Przy redagowaniu i negocjacjach umów z wydawcami pracują 2 osoby.
WWW: Czy będziecie w najbliższym czasie inwestować w rozwój Klubu. Jakie to będą inwestycje?
W.M.: Oczywiście tak, lecz stopniowo. Będziemy nadal inwestować w przedsięwzięcia, pozwalające na dotarcie z informacją do nowych czytelników. [30.11 KG]
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.